קולות בגן
תגובות אפשר לשלוח ל -
radio@mail.huji.ac.il
שלום
לאמא ואבא, גם לסבתא וסבא ואולי לאח
ואחות בוגרים.
אתם מוזמנים לשבת ביחד עם הילדים מול
המחשב ולקרא בקולכם את הסיפור. הילדים ילחצו על קישוריות ההאזנה
והצפייה.
חשוב מאד שהמבוגר יקרא את הכתוב
בהגייה נכונה וברורה ללא שגיאות כדי לא להעביר אותן בירושה לילדים.
אפשר גם ללחוץ על קטע הטקסט בכל מקום ולשמוע את מוטי קורא. אבל רצוי
מאד שאתם תשתתפו ותחוו את הסיפור יחד עם ילדיכם.
קולות בגן סיפור מולטימדיה
פרק ראשון הבעה
בתנועה ובקול
לחצו על התמונה
פתחנו את המפגש הראשון שלנו בשיר המזמין את הילדים
להצטרף אלינו לפעילות מגוונת של משחקים וסיפורים. זה היה ביום שני י"ז
בשבט עשרים ושמונה בפברואר 2013 . גילי הציגה בהתחלה מצבים שונים שאפשר
להביע אותם בשפת גוף.
להבעה פנים רבות. אנחנו מביעים את עצמנו בשיר בכתיבה
בדיבור במשחק
ובתנועה. התרגיל עם המסכה היה אולי קצת מביך בהתחלה אז
קודם כל כדי להשתחרר, קיפצנו כמו צפרדעים וניסינו לחקות את התנועות
שעשתה גיל ואז היה לנו קל יותר להתנועע כמו חיילים עם המסכה.
בחלק השני של הפעילות
נשפנו אוויר על
פיסות נייר. כך גילינו שהאוויר נע ומניע דברים שהוא נוגע בהם, אף על פי
שאי אפשר לראות אוויר בעין. זה חשוב מאד להבנת תנועת הקול מהפה שלנו,
לאוזניהם של השומעים אותנו. כן, הקול שלנו דוחף ומניע את האוויר וזה
מעביר את הדיבור שלנו. בלי אוויר סביבנו הקול שלנו כשאנחנו מדברים או
שרים, לא היה מגיע לאוזנינו.
וחוץ מזה, גם לא היינו יכולים לנשום. גם לא היינו שומעים קולות אחרים, צלילים
של גיטרה או פסנתר וקולות של חיות או רעש מכוניות ברחוב...
גם התחלנו לעשות ניסוי. הדגמנו איך משפיע
צליל על חול דק
בצבע כחול. בלי אוויר, הרטט של הצליל לא היה מגיע לגרגרי
החול והם
לא היו זזים! אחרי ההדגמה התחילו הילדים לקשט את קופסת הניסוי האישית
שלהם. את הניסוי המלא נעשה
כולנו בפעם הבאה.
לחצו על התמונה
שירו אתנו שיר על האוויר החשוב לא רק
לנשימה אלא גם לתקשורת בינינו
מהי תקשורת
???...
שיר סיום
הגיע זמן לשוב עכשיו הביתה
נשאיר פה גן נקי ומסודר
המשחקים ימתינו בצוותא
עד שנשוב לגן מחר
פרק
שני
צלילים ורעשים
ביום שני כ"ד בשבט תשע"ג ארבעה בפברואר 2013
, במפגש השני שלנו, התחלנו בניסוי עם החול הדק בצבע כחול. כל ילד
הרעיש בצלחת הברזל מעל החול וראה איך הוא זז. אורנה הסבירה למה:
לחצו על התמונה
כן, מתרי הקול בגרון מרעידים את האוויר והרעידות
עוברות באוויר עד לאוזן שלנו ושם רעידות האוויר האלה מרעידות את עצב
השמיעה שמעביר את מה שהוא קלט למוח שלנו. במוח מתרחש הפלא הגדול. אנחנו
שומעים רואים מריחים וחשים כי המוח מעבד את האותות האלה , מתרגם לנו
אותם, ואנחנו יכולים לומר שמעתי צליל של חליל או ראיתי שקיעת שמש יפה,
הרחתי פרח ריחני , נגעתי בבד קטיפה נעים למגע. קסם הבריאה המוח הזה
ועדין המדענים לא הצליחו לגלות את כל סודותיו!
השיר על האוויר
אחר כך הוציאה גיל מקופסת ההפתעות שלה חפצים שאפשר להפיק מהם צליל או
רעש. הילדים ניסו לנחש בעיניים מכוסות מהו הצליל. גם השמענו ביחד רעשי
רוח ברק ורעם.
לחצו על התמונה
חידה
הקשיבו לרעש הזה ונסו
להעלות בדמיונכם מתי שומעים רעש כזה. את התשובות שלכם שמרו לפעם הבאה
וכל אחד יספר לנו מה הוא חשב.
לחצו על התמונה
ולבסוף שחקנו בצינורות
חלולים. נזהרנו מאד שהילדים שסובבו את הצינורות מעל לראשיהם לא יהיו
קרובים לילדים אחרים. זה לא נעים בכלל ומסוכן מאד לחטוף מכה מצינור
כזה.
שיר סיום
פרק
שלישי
פתרון החידה וחמישה בלוני ניסוי
ביום שני
א' באדר תשע"ג אחד עשר בפברואר 2013
, במפגש השלישי שלנו,
פתרנו קודם כל את חידת הרשרוש מהפרק השני.
לחצו על התמונה
אחר כך ערכנו
ניסוי ברעש ובשקט. תרגלנו העברה שקטה של כסאות ממקום למקום. בדרך כלל זה הצליח
עם כמה חריקות פה ושם. שקט הוא דבר חשוב מאד כשמישהו מנסה לדבר ולהביע
את עצמו! ועוד דבר לא פחות חשוב הוא סבלנות. לא רק לחשוב מה
אני
רוצה לומר, אלא פשוט להקשיב בסבלנות.
צריך להיות גיבור בשביל זה, וחכם.
קבענו כללי משחק: מי שמחזיק במיקרופון ניתנת לו רשות הדיבור.
כל
השאר מקשיבים. גם
אם זה לא כל כך פשוט. אתם יודעים איך קוראים
לזה?...
תרבות דיבור.
לא כולם רצו לדבר, הייתה קצת מבוכה. אני מקווה שבהמשך כל אחד
ישתתף
ויביע את עצמו.
לחצו על התמונה
לבסוף
שמעו
הילדים
סיפור
על
חמישה בלוני ניסוי. בלון אחד סקרן שרצה לחקור איך
נשמע קול כשיוצא ממנו אוויר, השני זהיר, השלישי רצה לגדול בזהירות, הרביעי
כבר רצה
תחרות, והחמישי מנופח מגאווה, ומטיפשות. והתוצאה... ראו בעצמכם.
לחצו על התמונה
מה דעתכם על הבלונים איזה מהם מצא חן בעינכם יותר
ולמה?
פרק
רביעי פורים
ביום שני ח' באדר תשע"ג שמונה עשר בפברואר 2013
נפגשנו בגן כמה ימים לפני פורים.
הייתה אווירה פורימית שמחה ופשוט זרמנו אתה. גיל הביאה ארגז מלא בתחפושות והציעה
לילדים להתחפש לדמויות שהם אוהבים. הרבה רצו להתחפש לאסתר המלכה,
לאחשוורוש, למרדכי היהודי או לושתי. חגיגה של בדים מסיכות ואיפור.
הילדים הרגישו חופשיים להציג את מה שהם יודעים,
גם תרגילי התעמלות
ותנועה עם מוסיקה של שירי פורים.
לחצו על התמונה
אחר כך חלקנו לכולם בלונים כדי
שיוכלו להמשיך בבית את הניסוי עם אוויר שיוצא מהבלון כמו אוויר שיוצא
מהגרון ומרעיד את מתרי הקול. בבלון אפשר לראות איך הדפנות שלו רועדות
כשהאוויר יוצא ממנו. בשבוע הבא חג פורים, לא נפגש בגן. בעוד שבועיים נתחיל
לשחק בתרגילי הגייה כדי לפתח את יכולות ההבעה והדיבור שלנו.
לחצו על התמונה
פרק
חמישי
ניסויים באוויר
ביום שני כ"ב באדר תשע"ג ארבעה במרץ 2013 ערכנו
ניסויים באוויר. המילון מגדיר אויר כך:
"החומר הגזי הבלתי נראה העוטף את
האדמה ויוצר את האטמוספירה. האוויר הוא תערובת של חמצן חנקן מימן אדים
ועוד".
קצת מוזר לא? לקרוא למשהו שאי אפשר לראות אותו,
"חומר"...אבל אם נשתמש במילה חומר כדי להגדיר כל דבר שקיים, כל דבר
שיש, נבין שחומר יכול להיות
כמה דברים. למשל מים, גם הם חומר. חומר
נוזלי. וגם ברזל או חומר שעושים ממנו קרמיקה גם הם חומרים.
חומרים מוצקים.
ואויר הוא חומר גזי שאי אפשר לראות אותו. האם אפשר להרגיש אותו או
לעשות אתו כל מיני דברים? כן ברור.
הלא כבר ראינו מה קורא לבלון כשמנפחים אותו ואז משחררים את האוויר
מתוכו. גם אפשר ללחוץ את הבלון ולראות איך הוא מקבל צורות שונות כי
האוויר בתוכו לא יכול לצאת ואז הוא נלחץ לדפנות של הבלון ויוצר בועות
וצורות. את האוויר לא רואים כי הוא חומר שקוף אבל את ההשפעה שלו רואים
בצורות השונות בבלון וגם שומעים כשהאוויר יוצא מהבלון ברעש. עוד ניסוי
מעניין הוא עם מזרק העשוי מחומר קשה, מוצק. אוויר יש בכל מקום גם בתוך
המזרק. נסו ללחוץ על הבוכנה שבתוך המזרק, היא תנוע בקלות כי יש לאוויר
פתח בקצה המזרק ומשם הוא יוצא בקלות. אבל אם נסגור את הפתח באצבע ונדחף
את הבוכנה נרגיש איך לקראת הסוף יש התנגדות. כי עכשיו אין לאוויר לאן
לצאת. אם נשחרר את האצבע נשמע כמו במקרה של הבלון איך האוויר יוצא
ברעש. נסו את זה בעצמכם בבית.
בואו נראה עוד כמה ניסויים שעשינו ביחד בגן כדי להדגים את פעולת
האוויר. הניסויים האלה עוזרים לנו לחקור את העולם סביבנו. בעיני זה כמו
משחק ולכן זה כיף.
פרק
שישי
מְסִירוֹת
ביום
שני כ"ט באדר תשע"ג
אחד עשר במרץ 2013 לפני חופשת פסח,
פתחנו
במשחק של מסירות. מסירות של כדור. ילד מוסר לילד, לילדה. חשבנו
ביחד מה עוד אפשר למסור? משהו שהוא לא חפץ? פתאום אלעד אמר: אוויר.
ויעל אמרה: כשנושפים אוויר מוסרים אותו. הוא רועד האוויר, אמרה מיכל.
אז מה אנחנו מוסרים? שאלתי. הייתה הפסקה קלה, כולם חשבו. ואז הוספתי:
אנחנו עושים את זה כל הזמן
גם עכשיו! דיבור! צעקו כולם כמעט בבת אחת.
נכון, דיבור נמסר מפה לאוזן דרך האוויר שרועד. ואם לא מדברים ברור ולא
שומעים טוב, ואולי גם לא מקשיבים, המסירה של הדיבור, המסר, לא ברור, לא
מדויק, לא מבינים. טלפון שבור. למשל שאלתי
תוך כדי שיחה: יודעים ממה מילה מורכבת?
מהברות, השבתי כי אף אחד לא ענה. ומה הן הברות לדעתכם
המשכתי ושאלתי? יעל הצביעה
והסבירה: זה שמעבירים משהו ממקום למקום. אה את מתכוונת להעברות! עם
האות עין! ואני אמרתי הברות בלי עין. יש הבדל בין
"הברה"
ל "העברה". שומעים
את ההבדל? הברה, העברה. כשאומרים העברה מתכוונים
באמת להעברה של דבר ממקום
למקום. אבל כשאומרים הברה מתכוונים לחלק של מילה.
ויש הבדל גדול מאד בין הברה ל - העברה. אם הדיבור ברור המסר ברור. כמו
מסירת כדור מדויקת.
ועכשיו לדוגמה של הברה שהיא חלק
ממילה. למשל המילה שלום. היא
מורכבת משתי הברות הברה אחת היא שָ והברה שנייה היא לום וביחד הן
יוצרות את המילה שלום.
ש - לום
וכמובן אנחנו חייבים תודה לאוויר שמעביר את המסר
שלנו. הברות מילים
וסיפורים.
אתם יכולים להצטרף כאן
לשיר
"האוויר מעביר את הקול שלנו".
אחר כך ערכנו עוד ניסויים עם אוויר כדי לכבות נר
ועם טלפון חוטי שמעביר את הקול שלנו דרך רעידות בחוט המתוח. גם קישטנו
את הכוסות החד פעמיות שהשתמשנו בהן כשפופרות דיבור והאזנה.
וכשבאו ההורים לקחת את הילדים הביתה גם הם שחקו בטלפון כוסות כמו פעם.
פרק
שביעי
תִקְשוֹרֶת
תִקְשוּר
כשאנחנו
מסתכלים סביבנו אנחנו מבחינים שיש קשר בין הרבה דברים. מטבעם הם
קשורים זה לזה. למשל הכוכבים כמו השמש וכוכבי הלכת שלה כדור הארץ
מאדים נוגה צדק ועוד, נמשכים זה לזה אבל גם בגלל תנועתם שומרים על יחסי
מרחק קבועים. ולכן הם אינם מתנגשים. בדומה גם החלקיקים הקטנטנים שהחומר
ביקום מורכב מהם, האטום וחלקיקיו השונים לא מתנגשים זה בזה. הכל אומנם
זורם ונמצא בתנועה אבל בתוך התנועה יש בדרך כלל סדר. נכון שלפעמים יש
גם אי סדר שאנחנו לא מבינים אותו עדיין לגמרי קוראים לו תוהו ובוהו,
כאוס, בלאגאן. אני רוצה לדבר היום על הדברים המסודרים שלנו בני האדם,
שיש קשר מסודר ביניהם , קשר שניתן להבנה. תקשורת.
ביום
שני י"א באייר תשע"ג, עשרים ואחד באפריל 2013, דברנו על שפת הסימנים
שפת הקולות ושפת הריחות. הילדים חזרו זה עתה מחופשה ארוכה והיה להם קצת
קשה להתרגל לסדר המקובל, גם אמא אחת שאלה אותי בסוף היום אם שמנו לב
במקרה שהבן שלה פעיל היום ואנרגטי באופן מיוחד. כן שמנו לב. לא הצלחנו
להבין מה הייתה הסיבה לכך. החופשה הארוכה? הפעילות אחרי הצהריים בסוף
היום כשכולם קצת עייפים? ואולי אנחנו לא היינו מעניינים מספיק? ואולי
גם לילדים יש צורך לפרוק את האנרגיה שלהם בצורות שונות עד שלפעמים זה
מגיע להפרעה. על כל פנים הצלחנו לקיים פגישה מועילה. הנה קטעים קצרים
המתארים מה עשינו.
אחר כך הזליפה גיל ריח תפוח על הפרחים שהילדים
יצרו. ריח נעים. ריחות מעבירים לנו מידע ריח נעים גורם לנו הרגשה טובה
ומושך אותנו להתקרב. אם זה מאכל שאמא הכינה הריח עושה לנו חשק לאכול.
וכמובן גם ההיפך מזה. אם הריח לא נעים אנחנו רוצים להתרחק. ריח גם יכול
להזהיר אותנו מפני סכנה. חשוב מאד לזכור שלא כל מה שמריח טוב ראוי
לאכילה. אגב גם הטעם מעביר לנו מידע על מזון טעים או דוחה והוא עוזר
לנו להחליט אם נאכל או לא.
לסיום הגישה לי ססיל פרח אחד ואחר כך שנים.
אמרתי לה שנֵי
פרחים כי זה בלשון זכר. פרח אחד שני פרחים, שלושה, ארבעה, חמישה, שישה,
שבעה, שמונה, תשעה, עשרה, אחד עשר, שנים עשר, שלושה עשר, ארבעה עשר,
חמישה עשר, שישה עשר, שבעה עשר, שמונה עשר, תשעה עשר, עשרים. בלשון
זכר. יש לנו סדר בשפה. יש זכר ויש נקבה ואנחנו רוצים להבדיל ביניהם כי
שניהם מיוחדים ואנחנו לא רוצים לטשטש את המיוחד שבשניהם. שפה יכולה
להיות כמו פרח יפה וריחני אבל אם משבשים אותה היא עלולה להפוך לצורמת
ולא מובנת ואז אין תקשורת ואין סדר ואין הבנה וזה כבר תוהו ובוהו.
באלאגן. לכן דיבור ברור חשוב מאד לתקשור !
פרק
שמיני
שמיעה עצמית
ומשוֹב
ביום
שני כ"ו באייר תשע"ג, שישה במאי 2013,
ניסינו להבין מדוע הקול שלנו נשמע
לנו שונה בהקלטה. וגם נעזרנו בהקלטה למחשב כדי
לראות את צורת גל הקול שלנו. כשהגברנו את הקול שלנו ראינו שצורת הגל על
המסך גדלה וזה עזר למי שמדבר בקול חלש ללמוד איך להגביר את עוצמת הקול
שלו על ידי הגדלת צורת גל הקול על מסך המחשב. או עזר למי שצועק להנמיך
את עוצמת הקול שלו ולדבר בעוצמה רגילה וסבירה. קוראים לפעולה הזאת
משוב.
אחר כך השתעשענו במשחק של זיהוי קולות וגם
השמענו קולות שונים כדי לבחון אם הם נעימים לנו או צורמים.
פרק
תשיעי
מַחֲסֶה מַחֲסוֹת
= מַחְסֶה מַחְסִים
ביום
שני י"א בסיוון תשע"ג, עשרים במאי
2013 ,
התחברנו שני גנים וכתה א' לפעולה משותפת ביחד.
תכננו לבנות מחסות להכין מאכלים ואחר כך לשבת במחסה שבנינו, לאכול את
מה שהכנו וגם לשמוע סיפור. שי שאל אותי אך אומרים מחסה ברבים, מחסות או
מחסים? אמרתי מחסות אבל אחר כך חשבתי שכדאי לי לבדוק את זה עם היועצת
הלשונית של רשות השידור, רות אלמגור. תמיד אני בודק אתה נושאים בעברית
שאינני בטוח בהם לגמרי. פשוט ליתר בטחון כדי שלא אטעה. חייגתי
אליה ושאלתי והיא אמרה: [ "אין כלל, זה יכול להיות ככה ויכול להיות
ככה. עדיף מחסה, כמו מעלה, יש מעלה מעלות, אתה לא אומר מעלים. יש מעקה,
גם מעקות גם מעקים. זה משקל מאד גמיש מבחינת הרבים. רוב המילים בזכר הם
נגמרות ב - "ים" . אבל יש כאלה שב - "ות" ויש באמת משקלים שנוטים
ל - "ות" . וזה אחת מהם , לפי דעתי. מענה מענים אתה אומר. אני בטוחה
שאפשר גם להגיד מענות, אין פה כלל, קברים יש קברים יש
קברות, יש מידה מסוימת של ליברליות בעניין הזה , עקרונית אפשר
ככה ואפשר ככה. (אני:) את אמרת עכשיו את המילה עקרון עקרונות. (רות:)
נכון בדיוק ויש המון מילים כאלה. גירעונות פירעונות , כמעט תמיד
זה יהיה "ות" . כישרון כישרונות רישיונות , רוב המשקל הזה שנגמר ב -
"יון" . פתרונות, למרות שבתנ"ך יש פתרונים. אני חושבת שמסות נשמע יותר
טוב, אבל אין שום בעיה להגיד מחסים.] תודה. אז אם אתה שומע אותי
עכשיו שי, בדקתי וההרגשה שלי הייתה די נכונה. מותר לומר מחסים, זאת
אינה טעות אבל נשמע טוב יותר: מחסות.
תשמעו דבר שעולה בדעתי פתאום!
השפה שאנחנו מדברים בה או כותבים או חושבים, היא מעין מחסה. מחסה מפני
הלא ידוע. מפני משהו שלא ברור. השפה עוזרת לנו להסביר לתאר מה אנחנו
חושבים ומרגישים. וכשאנחנו מצליחים להביע את עצמנו אנחנו מרגישים טוב
יותר עם עצמנו. בטוחים יותר בעצמנו, כמו בבית. כן, אני חושב ששפה היא
כמו בית שמגן עלינו. ככל שהשפה בפינו טובה יותר, המחסה שלנו חזק יותר!
עכשיו בואו נראה קטעים מהפעילות המוצלחת שלנו. חבצנו חמאה משמנת, בנינו
מחסות, שמענו סיפור, והיה לנו כיף!
פרק
עשירי
דיבור וקריאה
ביום
שני י"ח בסיוון תשע"ג, עשרים
ושבעה במאי
2013,
התפצלנו לשתי מגמות. בכתה אחת ערכו גיל וצורי ניסויים בחומרים חומציים
ובסיסיים ובכתה השנייה הקלטתי שיחות משחקים וסיפור. כדי שתתקבל
הקלטה ברורה ונקייה חשוב מאד שלא יהיו קולות ורעשים חזקים ברקע.
לכן טוב להקליט שיחה וסיפור כשיש שקט בסביבה.
תוכלו
לשמוע כאן הקלטות מעניינות של כמה ילדים שיחה ומשחקי לשון ביני לבינם.
איך אנחנו מבטאים את עצמנו? מהו אוצר המילים שלנו? כיצד נוכל לפתח את
דרכי ההבעה שלנו? אולי בכל מיני משחקים כאלה שיחות וסיפורים
אולי אפילו
בתרגיל הבעה ללא מובן, סתם קשקשת לשעשוע כמו שעשינו בר ליאל ואני?
..........................
...........................................................................................
צחקנו
ושחררנו אנרגיה במשחק הזה. אחר כך הקלטתי עוד קטעים רציניים יותר שיש
להם משמעות. לחיצה על כל אחת מהתמונות
כאן תעלה קובץ קולי שתוכלו להאזין
לו:
אנחנו משפיעים איש על רעהו
בדיבור ובהבעה. חוזרים על מה ששמענו ומתרגלים לומר מילה או ביטוי לא
כמו שהם אמורים להישמע. זה קורה גם כשקוראים סיפור מנוקד. בקטע הבא
תוכלו לשמוע ולראות סיפור מוכר מאד שאמא של אלעד, סופי, קוראת מהספר.
תוך כדי קריאה אסמן לכם בצבע צהוב איפה היא טעתה בקריאה. יש לה
הסבר מעניין לכך: סופי: "לא נולדתי בארץ ולא למדתי בבית ספר
בארץ ואף פעם לא למדתי לקרא עם ניקוד. אני נכנסתי לכתה כשהניקוד לא היה
קיים בספרים. מכתה גימל מתעלמים כבר מהניקוד. א' ב' זה הזמן של
הניקוד". אני: "אם אני עכשיו מעיר לך ואומר לך, סופי
תשמעי, מהיום כשאת לוקחת ספר, תקפידי, נגיד יש לך ו + כל ו
ועוד כל , אל תגידי וכל, תגידי וכל דבר. תוכלי לעמוד בזה?" סופי: "
אני אקפיד. אני חושבת שכן. אני: " אם יש הנחיה כזאת" סופי: " אז
אני אצליח" זאת החלטה טובה לטובת הילדים שלנו. אז בואו
נקשיב ונראה את הסיפור:
סופי מספרת את סיפורה של תרצה אתר - האריה שאהב תות
הערות לסופי
פרק
אַחַד עָשָׂר
האיש הקטן ברדיו
ניסוי + חוויה + הבעה
פרק
שְנֵים
עָשָׂר
תסכית - סיפור רדיו
ביום
שני ב' בתמוז תשע"ג, עשרה ביוני
2013 , נפגשנו בגן בפעם האחרונה ילדים והורים יחד.
בעוד אורנה גיל איילת שי צורי מיכל ומאיה מפעילים את כל הקבוצות במלאכת
יצירה הצבתי בגן מיקרופונים והדגמתי לילדים,
גם להורים, איך הקליטו פעם תסכיתים.
המילה "תסכית" מקורה
במילה "להסכית"
כלומר להקשיב, להאזין וגם להחריש, לשתוק. וזה בדיוק מה
שאנחנו עושים כשאנחנו מקשיבים לרדיו. אם אנחנו רוצים להבין. כי אם גם
נדבר באותו זמן אני לא בטוח שנקלוט במדויק את תוכן השידור. אז מה יש
בתסכית? קודם כל סיפור. וקריינים ושחקנים ומוסיקה ופעלולים,
אפקטים
קולות רעש ורחשים כמו גלי ים ציפורים ועוד הרבה...לפני הרבה
שנים כשרק התחילו לשדר ברדיו, עדיין לא הקליטו את התוכניות רק שידרו
תסכיתים בשידור חי. כל המשתתפים היו מתכנסים
באולפן לקראת השידור אחרי הרבה
חזרות, ולכל אחד היה תפקיד. הקריינים קריינו השחקנים שחקו,
המספרים ספרו, אנשי
הפעלולים הרעישו באפקטים. למשל קול של רעם עשו עם פחים,
אש יצרו על ידי רשרוש של נייר צלופן וגשם על ידי טיפוף של קצות האצבעות
על שולחן או הזלפת מים מראש דוש של מקלחת. כל מיני המצאות כאלה. בואו נשמע את התסכית
הקצר שהקלטנו בגן, שערכתי לכם, ואחר כך נראה איך בצענו את הקולות.
אתם רואים כך נראה במחשב חלון
של תוכנת עריכת קול. אם תלחצו על התמונה תשמעו את התסכית. בלחיצה על
התמונה השנייה תוכלו לראות בוידיאו קטעים נבחרים מהפעילות שהייתה לנו.
הפרק
האחרון שהוא בעצם התחלה
מכתב אישי
להורים
תודה לכם
על השתתפותכם במיזם הזה שתכליתו לברר לעצמנו איך אפשר לפתח את כושר
הדיבור וההבעה של ילדינו.
אני חושב
שהעבודה בקבוצה חשובה קודם לכל לפיתוח כשרים חברתיים. שיתוף פעולה בין
יחידים, הכרת הגבולות ובניית תכנים יצירתיים משותפים. בכל הנוגע לפיתוח
כלים אישיים נחוצה עבודה של אחד/ת על אחד/ת. הדרך הטובה ביותר לעשות את
זה היא בבית - הורה מול ילד/ה.
שאלה: האם
בילוי משותף עם ילדכם במשך 15 דקות לפחות שלוש פעמים בשבוע במשך שנה
ישפר את כושר הדיבור שלו? לדיבור רהוט יש השפעה על הביטחון העצמי ועל
הסביבה. היכולת לבטא בבהירות מחשבות ורעיונות היא כוח!
מה עושים
ב15 דקות?
1 . קוראים
מספר מנוקד - 5 דקות.
2 . קריוקי
של שירי פיתוח מיומנות הגייה, ואימון הגיית מילים - 5 דקות.
3 .
ממציאים סיפור, או מספרים חוויות - 5 דקות.
אפשר ורצוי
כמובן להקליט או לצלם את החוויה או חלק ממנה ואחר כך להקשיב או לצפות
בתוצאה.
אני מאמין
שאחרי שנה נגלה שהילד שהתחלנו אתו אינו אותו ילד. הוא יתבטא ביתר קלות
וביתר בהירות, היצירתיות שלו תגבר, והעיקר, הביטחון העצמי שלו יתחזק!
אם אתם מוכנים לנסות הנה הצעתי:
1 . קריאה
מספר מנוקד.
אתם בוחרים
כל שבוע שבועיים ספר אחר מנוקד וקוראים באזני הילד
בְּדִיוּק עָל פִּי הָנִיקוּד
יש חשיבות עצומה לקריאה מותאמת לניקוד
ללא טעויות! כמו כן חשובים
משחק ואפיון הדמויות בקול שונה.
בלינק הזה תוכלו לראות ולשמוע קטע דוגמה שהכנתי לכם. כדאי לבחור
ספר מנוקד של סופר איכותי ושהוצא בהוצאה מוכרת. סופרים ומשוררים כמו:
מרים ילן שטקליס, לאה גולדברג, פניה ברגשטיין, עודד בורלא, יהודה אטלס,
שלומית אסיף כהן, תרצה אתר, רפאל ספורטה, מיכל סנונית, אפרים סידון,
ע. הלל, אנדה אמיר פינקרפלד, חנניה ריכמן, דן פגיס, מאיר שלו, דוד
גרוסמן, שולמית לפיד, נירה הראל, אלונה פרנקל ועוד רבים וטובים כאלה...
2 . קריוקי
של שירי פיתוח מיומנות הגייה
שירו עם מוטי את
שיר הספירה
שירו לבד את שיר הספירה- קריוקי
האוויר
מעביר את הקול שלנו
שירו עם מוטי
הֵי-הָי-הֵי
אימון הגיית מילים
לחצו על הקשורית הזאת כדי לשמוע הדגמה.
אותיות א'
מר/אה (לא מרה)
הל/אה (לא, הלה)
אני א/עביר (לא יעביר)
אותיות ה'
ה/אם (לא אאם)
א/הבה (לא אאבה)
אמ/הות (לא אמאות)
היא ואי
היא ילדה קטנה בגן
והוא, אי קטן בים
היא לא אי
והוא לא היא
כי אי קטן בים
הוא רק אי
ולא הילדה
הקטנה ההיא.
אותיות
ס' ש' צ'
אימון הגיית מילה בשלמותה
פתוח שלום כן צריך בחוץ יותר יהיה אהיה
אוויר מעיל אם עִם סגרירי רוח ללכת מזג בטח גרוע
בטוח החלון עכשיו.
הכי חשוב לַהֲגוֹת את המילים בִּמְלואן ולא להשמיט את
סוף המילה. עוצמת הקול צריכה להיות שווה לאורך כל המילה עד סופה.
לחצו על המילים כדי לשמוע הדגמה. תוכלו גם להשתעשע
ולבנות מהמילים האלה משפט שיש לו משמעות או סיפור.
3 . ממציאים סיפור, או מספרים חוויות
אתם מתחילים משפט או מילה וילדכם ממשיך ומוסיף משלו
וחוזר חלילה. בסוף הפאזל הזה אתם מקבלים סיפור או תיאור חוויה שעברתם
יחד או שילדכם מתאר בעצמו את החוויה.
אני מזמין אתכם לנסות.
בתום שנה של עשייה כזאת והתמדה בלי פשרות אשמח לקבל מכם
הזמנה לבא אליכם לצלם ולהקליט את ילדכם ולהשוות את התקדמותו ביחס
להקלטות שבצענו בגן.
תגובות אפשר לשלוח ל -
radio@mscc.huji.ac.il
תסריט והפקה רדיו מולטימדיה מוטי ברכאן
|