רדיו הר הצופים המחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית

שיר האוויר מעביר

שלום להורים ולגננות.

שמי מוטי ברכאן ואני מנהל את מרכז ההדרכה המדיה האלקטרונית של רדיו מולטימדיה הר הצופים.

אני מבקש לערוך ניסוי שבו נבחן האם ניתן לשפר את כושר ההבעה והדיבור של ילדים כבר בגיל גן חובה.

לניסוי הזה דרושים כרגע בין חמישה לעשרה הורים וילדיהם המעוניינים לשתף פעולה במשך כל שנת הלימודים.

נקודת המוצא היא שהפעלה מתמשכת באימון קריאה סיפור ושירה עשויים לתת תוצאות נראות לעין ונשמעות לאוזן. הדבר

תלוי מאד לדעתי בהשתתפות פעילה של ההורים בבית: חמש עשרה דקות, שלוש פעמים בשבוע, בילוי עם הילד/ה .  

1 . קוראים מספר מנוקד - 5 דקות.

2 . קריוקי של שירי פיתוח מיומנות הגייה, ואימון הגיית מילים - 5 דקות.

3 . ממציאים סיפור, או מספרים חוויות  - 5 דקות. הורה וילד ביחד.  או הילד לחוד.

4 . תרגילים ומשחקים נוספים. 

1 . קריאה מספר מנוקד.

אתם בוחרים כל שבוע שבועיים ספר אחר מנוקד וקוראים באזני הילד בְּדִיוּק עָל פִּי הָנִיקוּד יש חשיבות עצומה לקריאה מותאמת לניקוד ללא טעויות! כמו כן חשובים משחק ואפיון הדמויות בקול שונה. בלינק הזה תוכלו לראות ולשמוע קטע דוגמה שהכנתי לכם. כדאי לבחור ספר מנוקד של סופר איכותי ושהוצא בהוצאה מוכרת.  סופרים ומשוררים כמו: מרים ילן שטקליס, לאה גולדברג, פניה ברגשטיין, עודד בורלא, יהודה אטלס, שלומית אסיף כהן, תרצה אתר, רפאל ספורטה, מיכל סנונית, אפרים סידון,  ע. הלל, אנדה אמיר פינקרפלד, חנניה ריכמן, דן פגיס, מאיר שלו, דוד גרוסמן, שולמית לפיד, נירה הראל, אלונה פרנקל ועוד רבים וטובים כאלה... 

2 . קריוקי של שירי פיתוח מיומנות הגייה

שירו עם מוטי את שיר הספירה

שירו לבד את שיר הספירה- קריוקי

 שירו עם מוטי הֵי-הָי-הֵי

היא ואי

 

שיר פתיחה לתוכנית טלוויזיה      שיר סיום לתוכנית

 

 

  

אימון הגיית מילים

לחצו על הקשורית הזאת כדי לשמוע הדגמה.

 אותיות א'

מר/אה   (לא מרה)

הל/אה   (לא, הלה)

אני א/עביר   (לא יעביר)

 אותיות ה'

ה/אם     (לא אאם)

א/הבה   (לא אאבה)

אמ/הות   (לא אמאות)

 

 

היא ואי

היא ילדה קטנה בגן

והוא, אי קטן בים

היא לא אי

והוא לא היא

כי אי קטן בים

הוא רק אי

ולא הילדה

הקטנה ההיא.

 

 אותיות  ס'  ש'  צ'  

  

 אימון הגיית מילה בשלמותה

פתוח   שלום   כן   צריך  בחוץ  יותר   יהיה  אהיה  אוויר   מעיל  אם  עִם   סגרירי  רוח   ללכת    מזג  בטח   גרוע   בטוח  החלון  עכשיו. 

הכי חשוב לַהֲגוֹת את המילים בִּמְלואן ולא להשמיט את סוף המילה. עוצמת הקול צריכה להיות שווה לאורך כל המילה עד סופה.

לחצו על המילים כדי לשמוע הדגמה. תוכלו גם להשתעשע ולבנות מהמילים האלה משפט שיש לו משמעות או סיפור.   

3 . ממציאים סיפור, או מספרים חוויות  

אתם מתחילים משפט או מילה וילדכם ממשיך ומוסיף משלו וחוזר חלילה. בסוף הפאזל הזה אתם מקבלים סיפור או תיאור חוויה שעברתם יחד או שילדכם מתאר בעצמו את החוויה.

שלבי הניסוי: 1 . הקלטת בסיס איך הילדים וההורים נשמעים היום. יעשה בגן בחדר נפרד. כל ההורים המשתתפים נוכחים עם ילדיהם. במהלך ההקלטה אעיר הערות. את החומר המוקלט ומצולם אעלה לאתר האוניברסיטה, לא פתוח לציבור רק למשתתפים בניסוי וכמובן בהסכמתם. 

2 . כעבור חודשיים פגישה שנייה והקלטה עם הערות והעלאה לאתר למשוב.

3 . כנ"ל פגישה שלישית.

4 . אחרי עוד שלושה חודשים פגישה אחרונה והפקת לקחים מסכמת.

אם זה מתאים לכם צרו אתי קשר  ב – radio@mail.huji.ac.il

                                                                            בברכה

                                                                            מוטי ברכאן

נ.ב

בסוף שנת 2012 תחילת 2013 ערכתי ניסוי מקדים לתוכנית המוצעת בגן במעלה אדומים. תוכלו לצפות ולהקשיב בזמנכם החופשי.

                                                         מחזור ראשון                                       מחזור שני