הופעה מול מצלמה ומיקרופון

ספר הסדנה תשע"ג  2013

תרגילי סיום: 1 . קטע מוקלט למיקרופון - דף עזר - נושא חשוב אישית.

2 . קטע מצולם אותו קטע שנכתב והוכן מראש אבל בלי הדף -באלתור

3 . דף טיפים והערות ממפגשי הסדנה.

 

מפגש ראשון

הכרות. הקלטה ראשונה קריאה ואלתור למיקרופון. משוב.

לצפייה בבית: כיצד פרופ' מנחם בן ששון נשיא האוניברסיטה מתכונן להופעה.

הכנת קטע בבית למצלמה. למפגש הבא.

הקלטה ראשונה מפגש ראשון

 

 

מפגש שני

הערות והנחיות בעיקר בהגייה ותיקוני לשון על ההקלטה במפגש הראשון.

 

 

מפגש שלישי

צילום ראשון מול מצלמה לעדשה בלבד. קבוצה 1  קבוצה 2  . צפייה בבית וביקורת עצמית במייל. מי עבר באופן הטוב ביותר לדעתכם?

תרגול: 1 . מפגש עיניים, נוכחות וחזרה על ההצגה העצמית ללא צילום הפעם לכל המשתתפים הנוכחים.

          2 . שלושה משפטים עם פתיחת מוניטור ל -"אה".

 

מפגש רביעי

צפייה משותפת בתרגילים. הערות ומשוב עצמי. למפגש הבא: הכנת קטע פרוזה מספר מנוקד. 30 עד 60 שניות.

 

מפגש חמישי

הספור חיים ומוות ביד הלשון. מוניטור טבעי מוצא שפתיים. בעיות דקדוק בסיפור. ברור בדיקה. חזרות על קטעי הפרוזה שהוכנו . הנחייה, תיקונים, והקלטה. העברה לאתר לשמיעה חוזרת.

 

 מפגש שישי

הקלטה חוזרת. מסכות. תנועה ללא קול. העצמה דרך הדמות. הבנת התנועה בגוף. הוספת קול. מרכז האנרגיה!

 

מפגש שביעי

צילום עם מסכה - "כל העולם במה". הקרנת הקול לקהל.  גם הקלטה למיקרופון - שקט ואינטנסיבי תוך התבוננות במסכה במראה . עזרים : מתקן לחיבור המסכה למיקרופון. בבית לצפות בוידיאו ולשמוע את ההקלטה. לשלוח במייל ביקורת עצמית.

 

מפגש שמיני

ניתוח ההקלטה למיקרופון. תרגול אלתור של שיר עם שני אינסרטים של שירים מוכרים - רצף ואימון בפתיחה ללא עכבות. כנ"ל לגבי דיבור באלתור. סאבטקסט תרגיל - אני אוהבת אותך. להתכונן לתרגיל סיום. נושא שחשוב להם מאד - צורך לשכנע בצידקתך. 120 מילה.

 

 

מפגש תשיעי

צפייה משותפת בוידאו מסיכות. אימון לקראת תרגיל הסיום . אלתור של נושא חשוב. בבית לכתוב את הנושא ולשלוח לי.

 

 

מפגש עשירי

טלפרומפטר ימין שמאל - הנושא ששלחו לי. צילום חזיתי.

 

 

מפגש אחד עשר

(אטיודים דרמטיים.  דיאלוגים. מראה והקלטה-מונולוג.)   (הצגת נושא. שליטה בחומר. חזרות)

 

 

מפגש שניים עשר

הקלטת תרגיל הסיום למיקרופון. שיחה כתובה. 

 

 

מפגש שלושה עשר

תרגיל סיום למצלמה:

קבוצה 1    http://www.youtube.com/watch?v=bzpRjHDlXfQ&feature=youtu.be

 

אוריאל: התחלה טובה. אחר כך מהוסס מעט. כדאי לרווח יותר את ההפסקות בין המשפטים. "תחשבו על זה" צריך להופיע פעם אחת בסוף. עברית טעונה שיפור. בסך הכל חופשי וזורם.

עומר: דיבור מהיר מדי. על סף בליעת מילים. להתאמן על  ס' מדויקת יותר. אל תתייחס לטעות תמשיך רגיל.  אפשר לומר "כל דבר" בלי ה ו' לפני. כך נקבל כ' דגושה. (עם  ו' לפני, ה כ' הופכת לרפויה) . האנרגיה שלך טובה טבעית.

רננה: עברית בסיסית מילים כמו  מגיעה, מכירה, מגישה... הגייה! "להקה" נשמעת קצת כמו "לקה". הרווחים טובים ומאפשרים לך שליטה על בחירת המילים ויצירת משפט הסיום הטוב.

נגה: אם היית אומרת פשוט "כמה פעמים הייתם...." היית נמנעת מהטעות של "וכמה...עם הכף דגושה במקום רפויה. כנ"ל לגבי "כמובן". השתמשי בטיפים שנתתי לכם.  הדיבור שלך נינוח ואני מתחבר אליו. אפשר קצת קצת להמעיט בתנועות ידיים. את בולעת מילים. התאמני כל יום קצת ותראי שיפור.

אסף:  אפשר לומר "בכל"- כ' רפויה ועדיין להישמע לא מאולץ. זה כמו שאתה אומר "בכוונה" - כ' רפויה וזה נשמע בסדר. קצת מודעות ואימון. גם "אה החיבור" קיימת אצלך כדאי להפטר מההרגל הזה. תשלים מילים: "בסך הכל"  לא "בסך כל"...אתה נשמע נינוח וטבעי וזה הכי חשוב.

ליאת: אולי ניסית לעקוב אחרי מה שאת זוכרת מתבנית הטקסט שכתבת. זה גרם כנראה לעצירה. נסי לתרגל הרבה דיבור באלתור. אפשר למצוא ניסוח בלי  ו' ול' לפני מילים כמו כמובן, כל, כנראה, וכו' . את עוברת מסך טוב, נינוחה בהירה. אולי טיפה פחות תנועות ידיים.

נדב: אפשר לומר "בסופו של דבר" בלי ה ו' לפני. מודעות לעברית תקנית. בדוק איך מבטאים נכון את אמירתו של זולה. ס"ה זורם ומאורגן. למה הייתה עצירה?...

שלומית: הגייה! את אומרת: "אנחות" במקום הנחות!... "שנוכל" עם חולם ב ו' ולא שורוק!  מצד שני את אומרת יפה מלגות בשווא. מודעות ואימון!. לעבוד על ניסוח . שפת גוף זורמת כדאי להקטין טיפה תנועות ידיים .

לירון: עברית תקנית! נראה לי שהניסיון להתמקד במה שאת רוצה להגיד מגביר אצלך את תנועות הידיים. אם את נעצרת אל תראי את זה אל תכנסי למבוכה פשוט תמשיכי כאילו לא קרה שום דבר מיוחד. אימון ותרגול יפתרו הכל!

 

 

 

קבוצה 2     http://www.youtube.com/watch?v=juH3Avy9Pfw&feature=youtu.be

 

הדס:  לא כדאי לנסות לסמוך על זיכרון בעל פה. לתרגל דיבור חופשי המבוסס על שליטה בחומר. לנסות לתרגל שיחה עם משפטי פתיחה שונים ופיתוח הנושא על חלקיו באלתור תוך שימוש במוניטורים שדברנו עליהם. עברית. לא לבלוע מילים. אפשר טיפה יותר לאט.

אסמהאן: לא התאמץ לזכור בעל פה! הגייה! הרבה אימון על הגייה! אבל עובדה שאת יכולה. תקנת מ- גיברי  לגברי.

שירה: ממהרת קצת ולכן לא מקפידה על הגיית מילים והברות שלמות ברורות. בליעת הברות. "אה" משתרבב לדיבור. תרגול ומיקוד יפתרו את זה. עברית!- "בפגיעה" פ' רפויה ועוד שיבושים מהסוג הזה. "איימה" יוצא לך אימה אמא שלה...

דימה: אנרגיה נהדרת אבל כדאי לתרגל שליטה עליה. אל תנסי לזכור בעל פה. לשפר עברית.

הילה: קצת ממהרת. עברית! יש לומר "חמישים ושניים אחוז" בזכר וה ו' לפני שניים בשורוק. ועוד טעויות כאלה...בליעת הברות- "מרכת הבריאות" במקום מערכת...בגלל המהירות ובליעת הברות משפט הסיום מוחלש. כדאי גם לעבוד על תחום התדר הנמוך במגוון הקולי שלך.

אלמוג: קצת בולע הברות. עברית!  "וכל בעלי ההון" עם כ' דגושה במקום רפויה,. תוכל לעשות הפסקונת ולומר ישר "כל בעלי ההון" כשה כ' דגושה. "אליהם" - א' פתוחה לא סגולה. אתה יכול לתרגל תנועות ידיים עדינות. מדי פעם להרים אותן, להביע דרכן.  עשית דרך ארוכה אבל היא לא נגמרת כאן!

אימאן: בליעת הברות . "ולפעמים"  ו' עם שווא!  נסי גם לעבוד עם הבעות ידיים בעדינות. כמו שעשית בסוף התרגיל אחרי שנעצרת. ייתכן שהמבוכה גרמה לך להרמת הידיים. באופן טבעי השתמשת באנרגיה של המבוכה. זה טוב. כדאי להוסיף נדבך של הסבר קצר, טיעונים נוספים, למה את בורחת פיתוח הנושא...

אלינה: עברית "ומבקשים" ו' צריכה להיות בשורוק. תיקון טעויות מהסוג הזה. אנרגיה טובה. אולי קצת פחות ידיים. תרגלי מצבים כאלה בנושאים שונים.

תמנה: שפת גוף טובה טבעית. עברית- אמרי ישר "כאן" כי "ולכאן" יש לבטא את ה ו' בשורוק, ל' בשווא, וה- כ' רפויה. "בדיוק" ב' עם שווא, ד' עם חיריק. שימי לב לעוד מקרים כאלה במילים אחרות. בשמיעה חוזרת הגיית העיצורים שלך טובה. תרגלי עברית דרך קריאה בקול של טקסטים מנוקדים זה יגביר את המודעות שלך להגייה נכונה.

 

 

 

מפגש ארבעה עשר

רב שיח אחרי בחירות 2013

 

דימה - נגה - אסף

 

נדב - שלומית - אימאן

 

תמנה - הילה - אסמהאן

 

אוריאל - הדס - אלינה

 

רננה - לירון - אלמוג