קורס 50707 כתיבה לטלוויזיה רדיו ומולטימדיה ספר הסדנה תשע"ב עבודה בסדנה , השלמות בבית – מסירה באי מיל. החומרים שמהם ייכתב "הספר". נוכחות והשתתפות. ביצוע התרגילים ועבודת הסיום. ציון בהתאם ובנוסף הערכה ושפה .הקדמה: עין ואוזן. פרק 1: עו"פר דובר וחמשת הממים. פרק 2: פרשת רשומון. פרק 3: הנחת יסוד פרק 4: בין אלתור לקריאה פרק 5 : מאסוציאציות וסיטואציות לסיפור. פרק 6: מונולוג - דיאלוג פרק 7: תסכית – דמיון יצירה אימפרוביזציה. פרק 8: תרגיל סיום: א: כיצד ישמע הנושא ברדיו. ב: כיצד יראה בטלוויזיה. ג: כיצד יוצג באופן אינטראקטיבי באינטרנט.
"כתיבה" לעין ולאוזן העברת המסר בשמע ובתמונה
י * התפתחות אינטראקטיבי מולטימדיהישעיהו ו א הפתעה ואֶָראְֶה אֶת-אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא; וְשׁוּלָיו, מְלֵאִים אֶת-הַהֵיכָל. ב צעד מוסיקלי שְׂרָפיִם עמְֹדיִם מִמַּעַל לוֹ, שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד: בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָ יו, דרמה בכיכר וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו--וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. ג וְקָרָא זֶה אֶל-זֶה וְאָמַר, קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ יְהוָה צְבָאוֹת; מְלאֹ כָל-הָאָרֶץ, כְּבוֹדוֹ. ד וַיָּנֻעוּ אַמּוֹת הַסִּפִּים, מִקּוֹל הַקּוֹרֵא; וְהַבַּיִת, ימִָּלֵא עָשָׁן.
פרק 1 עובדות ראיתי, שמעתי. חמשת הממים. אירוע-דיווח. תרגיל כתה: את/ה כתב/ת שטח בטלוויזיה/רדיו . על פי בחירתך. תאר/י אירוע כלשהו בהסתמך על מענה לחמש נקודות – מה קרה? מי היה מעורב? מקום המקרה. מתי? מדוע עובדתית זה קרה (לא פרשנות) הבא/י בחשבון שהכול מצולם ויש צורך במראה, לא רק בתיאור קולי , זה במקרה שבחרת במדיום הטלוויזיוני. פרשנות - חשבתי, כך הבנתי.אחד השותפים לאירוע, או הצופים בו, מדווח מנקודת מבטו. כך הוא מפרש מה קרה. דובר - ייצוג - לאחד הגורמים באירוע יש דובר והוא מסביר את האירוע מנקודת מבט שולחו.איך תעבירו מסר חד וברור ? זכרו : סגנון , קצב, מסגרת זמן, שפה (מדוברת איכותית, לא ספרותית) דוגמה - כתבה חדשותית: התאונה ברחוב הנביאים ירושלים.מה – תאונה . מכונית עלתה על מדרכה פגעה בארבעה הולכי רגל וגרמה למוות ופציעות. מי – ילד בן 6 נהרג . הוא מת בבית החולים בגלל פציעת ראש קשה. אחותו בת 3 נפצעה קשה בבטנה. עוד 2 מבוגרים נפצעו באורח בינוני. הפוגעים הם נהג ונהגת . בשתי מכוניות .שמכוניותיהם התנגשו תוך כדי עקיפה. מקום - על המדרכה שליד בית הספר הצרפתי ברחוב הנביאים ירושלים. מתי – אתמול בבוקר יום ה' 6.10.10 מדוע – הרחוב צר והמדרכות צרות עוד יותר. קשה לתמרן במקום כזה. נהגת שהחלה לנסוע אחרי שהורידה את ילדיה לבית הספר , נבהלה מרכב שנסע אחריה וניסה לעקוף אותה ופגעה ברכב מולה נהג הרכב שנפגע איבד כתוצאה מכך שליטה ועלה על מדרכה ודרס את הולכי הרגל. דיווח בעיתון: http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1224155
דוגמת דיווח תאונה אחרת של ד"ר שמרית פרקול-פינקל :
תרגיל כתה : היזכרו באירוע שקרה לכם או שקראתם עליו או שמעתם וראיתם בחדשות . תוכלו גםלחבר בדמיונכם אירוע כלשהו לפי בחירתכם. א .1 . כתבו קודם כל את פרטי האירוע על פי נוסחת חמשת הממים. 2 . את ה"מה" קרה, ה"מתי" וה"מקום" יציג הקריין באולפן שיעביר אותנו לכתב השטח. אתם יכולים לבחור בין שני המדיומים רדיו או טלוויזיה. 3 . כתב השטח יסביר "מי" היה מעורב ו"מדוע" זה קרה. 4 . לצורך ההסבר ישתמש הכתב בעד ראייה. מסגרת הזמן 2 דקות כלומר 240 מילים.
ב .באירוע שלכם מעורב גוף כלשהו ממשלתי או ציבורי או פרטי, מפעל או משהו דומה. הדובר של הגוף הזה מוציא הודעה מטעמו על האירוע. יש לו אינטרס מובהק להציג את האירוע מנקודת מבטו ולתועלתו. חברו את ההודעה של הדובר הזה לציבור בעיתונות המודפסת או הדיגיטאלית. מסגרת הזמן דקה כלומר 120 מילים. את התרגיל תוכלו ל"שפץ" בבית . שילחו אותו אלי במייל. ותקבלו משוב.
פרק 2 כללי בבסיס המסר קיים צורך כלשהו (אינטרס) של המוען למסור, ושל הנמען לקבל.
העובדות הניתנות למדידה אובייקטיבית הן הכי קרובות לאמת הפרשנות מרחיקה אותנו ממנה כי היא תלוית אינטרס. מי רצח את תאיר רדה?... פחד דימוי ותודעה עו"ד אביגדור פלדמן בראיון עם אילנה דיין על השקר בבית המשפט על הרוע עם עו"ד רונאל פישר ופרופ ברק by Ryunosuke Akutagawa
תרגיל בכתה: אתם כתבי שטח. צופים בחקירה כפי שהיא מוצגת בסרט. עליכם להביא את תמצית העדות של כל דמות. לכל דמות בסרט זווית ראייה משלה. תוך כדי צפייה בכתה, סכמו על דף בקיצור את עקרי עדותה של כל דמות. בבית, עברו על מה שכתבתם. אם יש לכם ספקות תוכלו לצפות שוב בסרט בקישור באתר. נסחו ותמצתו בארבעה עד שישה משפטים את העדות של כל דמות בנפרד. (ארבעה/שישה משפטים לכל דמות) וכן: כתבו במשפט אחד מה מניע כל דמות? ושילחו לי במייל. שם התרגיל: "רשומון-עדויות". רשמו את שמכם ליד שם התרגיל. מטרת התרגיל : התבוננות (והקשבה), דיוק ובהירות בניסוח הדיווח. תרגיל בהירות בהעברת מסר מורכב-"הלוגיקה של החלום"
** ויזואלי
פרק 3: הנחת יסוד: " בית ג'אלה " ," החור " , נחמיה שטרסלר ," טוסקה " " השלט"- (מה ההנחה?)
פרק 4: בין אלתור וקריאה – דמות ונוף תרגיל כתה. ( אביגדור פלדמן-אילנה דיין מי שמדבר)
שפה : אולי הכיוון של האבולוציה העצלנית של השפה הישראלית שאנחנו מסייעים באדישותלפיתוחה הוא הדבר הבא: כֶה...טו...אנבי...סֶה...יא בה...לַכתי...סי יו. (פרוש למטה) פרופ' גלעד צוקרמן אוסטרליה, על השפה הישראלית ירון לונדון, השפה העברית – ראיון כתוב חווה אלברשטיין מתי כספי וצמד הפרברים שרים את השיר אליעזר בן יהודה ירון לונדון בתוכניתו על העברית בערוץ 10 שיחה עם מאיר שלו. יכולתו לדבר חופשי בסגנון עשיר. גם עמוס עוז עם אילנה דיין בתוכניתה מי שמדבר. תיאור : איך נראה , מתנהג, תכונותיו, אורח חייו , אהבותיו שנאותיו, השקפת עולמו...המקום על פרטיו הרלוונטיים לסיפור, הנוף, הזמן, האסוציאציות. תיאור גרפי ציורי – הדמיון וה"עושר" השמור לבעליו: 1. התבונן כדי להבין אל תסתכל סתםהבט כדי לזכורראה מלשון ראַַ ייה שניתן להמחיש אותההשווה בדמיונך למשהו שאתה מכיר2. העשרה! קריאה בלתי פוסקת של ספרות לסוגיה. כעבור זמן אתה מפנים את דרכי ההבעה,הביטויים , אוצר המילים, וכשאתה פותח את הפה יום אחד או שולח את ידך בכתיבה , כל אלה הופכים להיות שותפים שלך.
(תרגום תעלומת ההגייה מלמעלה: כן, טוב, אני מבין, בסדר, יאללא ביי, הלכתי, סי יו.)
בשביס זינגר
מתוך יחקאל פרק א וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן-הַצָּפוֹן, עָנָן גָּדוֹל וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת, וְנֹגַהּ לוֹ, סָביִב; וּמִתּוֹכָהּ--כּעְֵין הַחַשְׁמַל, מִתּוֹך הָאֵשׁ. ה וּמִתּוֹכָהּ--דְּמוּת, אַרְבַּע חַיּוֹת; וזְֶה, מַראְֵיהֶן--דְּמוּתאָדָם, לָהֵנּהָ. ו ואְַרבְָּעָה פָניִם, לאְֶחָת; ואְַרבְַּע כּנְָפַיםִ, לאְַחַתלָהֶם. ז ורְַגלְֵיהֶם, רֶגֶל ישְָׁרָה; וְכַף רַגְלֵיהֶם, כְּכַף רֶגֶל עֵגֶל,ונְצְֹצִים, כְּעֵין נְחֹשֶׁת קָלָל. ח וידו ( וידֵי) אָדָם, מתִַּחַתכַּנפְֵיהֶם, עַל, אַרבְַּעַת רבִעְֵיהֶם; וּפנְֵיהֶם וכְַנפְֵיהֶם, לְאַרְבַּעְתָּם. ט חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל-אֲח וֹתָהּ, כַּנפְֵיהֶם: לֹא-יסִַּבּוּבלְֶכתְָּן, אִישׁ אֶל-עֵבֶר פָּנָיו יֵלֵכוּ. י וּדְמוּת פְּנֵיהֶם, פְּנֵי אָדָם,וּפְנֵי אַרְיֵה אֶל-הַיָּמִין לְאַרְבַּעְתָּם, וּפְנֵי-שׁוֹר מֵהַשְּׂמֹאול לְאַרְבַּעְתָּן; וּפְנֵי- נשֶֶׁר, לְאַרְבַּעְתָּן. יא וּפנְֵיהֶם, וְכַנְפֵיהֶם פְּרֻדוֹתמִלְמָעְלָה: לאְִישׁ, שְׁתַּיִם חֹבְרוֹת אִישׁ, וּשְׁתַּיִם מְכַסּוֹת, אֵת גְּוִיֹּתֵ יהֶנהָ.
ישעיהו ו א ואֶָראְֶה אֶת-אֲדֹנָי יֹשֵׁב עַל-כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא; וְשׁוּלָיו, מְלֵאִים אֶת-הַהֵיכָל. ב שְׂרָפיִם עמְֹדיִם מִמַּעַל לוֹ, שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד: בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָ יו, וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו--וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. ג וְקָרָא זֶה אֶל-זֶה וְאָמַר, קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ יְהוָה צְבָאוֹת; מְלאֹ כָל-הָאָרֶץ, כְּבוֹדוֹ. ד וַיָּנֻעוּ אַמּוֹת הַסִּפִּים, מִקּוֹל הַקּוֹרֵא; וְהַבַּיִת, ימִָּלֵא עָשָׁן.
יוסף בן מתתיהו יוספוס פלויוס בתרגום מהמקור היווני על ידי י. נ. שמחוני.והעיר יודפת נמצאה כמעט כולה בראש סלע תלול, המוקף מעַ בַ רִ ים תהומות אין חקר, וּבנסות איש להשקיף למטה תחשכנה עיניו מעומק פי התהום, ורק מרוח צפון נמצאה דרך אל העיר, כי שם נבנתה בצלע ההר, ואת המקום הזה בִּצר יוסף בַּהקימו את חומת העיר, לבל יוכלו האויבים להגיע משם אל ראש ההר , המתנשא למעלה. ועוד הרים הִקיפו את העיר מסביב, ועל כן נסתרה מכל עבריה מעיני אדם טרם הגיע אליה. זאת הייתה תכונת יודפת הבצורה. 38 שניות = 75 מילים – לחלק ל – 2 התיאור של בוב סימון. השוני שבין תיאור לרדיו ותיאור לטלוויזיה למשל הקטע שבוב מתאר את העיצוב מחדש של הבניין בבית ג'אלה.
קטע מתוכנית של אורי דביר – "לאן נטייל" נחל חרמון הוא אחד משלושת יובליו הראשיים של הירדן. הוא מפורסם יותר בשם הערבי בניאס (ההיגוי הערבי של השם היווני פניאס). לפני כחצי שנה נפתח כאן שביל חדש, שמתאים להולכי רגל ועוד יותר מכך לרוכבי אופניים. השביל רץ לאורך הנחל מחניון האקליפטוסים לכיוון צפון או דרום. צפון - עד המפגש עם כביש 918 . דרום - עד ההשתלבות עם טיילת הירדן. הקטע הצפוני פראי יותר באופי ובעצים, אבל גם הדרומי יפה ומומלץ. והכי כדאי, בוודאי ביום כזה חם, להיכנס למים. לאו דווקא בחברת כולם מיד מול החניון, אלא הלאה במעלה או במורד הזרם. אנחנו, למשל, נדדנו צפונה 500 מטר, אולי פחות. שביל דק יורד למים, חוף פרטי על שפת הנחל. הגדולים מצאו חבל טרזן והתחילו בזינוקים. הקטנים השתכשכו בזרם - לא חזק ולא סוחף בקיץ. ברקע חורשה צפופה. השליטים הם עצי דולב ענקיים, עם עלים בצורת דגל קנדה, וביניהם עצי ערבה מחודדת. ער אציל, אשחר רחב עלים ועוד. אפשר גם לראות הרבה שרכים חובבי מים.
154מילים לחלק ל 2 = 77 שניות = דקה ושבע עשרה שניות .
ראינו דוגמאות מגוונות של תיאור דמות ומקום. הקלטנו בכיתה תרגיל בשני חלקים: אלתור ותכנון בכתב. איך נפתח את הלינקים במקביל זה לצד זה: פתחו את ספר הסדנה תשע"ב פעמיים. הציבו את שני הדפים זה לצד זה. גלגלו בשניהם עד לסוף פרק 4 ("בין אלתור לקריאה"עד שתגיעו ל אלתור תכנון בכתב ). בדף אחד לחצו על "אלתור" ובדף שלצידו לחצו לסירוגין על "תכנון בכתב". תוכלו לשמוע את עצמכם בשתי וורסיות שונות על אותו נושא. מה המסקנות? תכנון בכתב
אנחנו רוצים להגיע לרמת יכולת הבעה בעלפה שיש בה תוכן , צורה, ומסגרת זמן, כמו תכננו זאת מראש בכתב. הרבה עבודה עצמית ומשמעת!!! שימו לב לעברית והגייה!!! בדקו את עצמכם. אל תפסיקו לשאול ולברר! רק כך כתיבתכם וכושר הבעתכם ישודרגו!
פרק 5 מאסוציאציות וסיטואציות לסיפור .
השוואה בין שני תהליכים - שוני ודמיון
אסוציאציות חופשיות, מילים, משפטים... נושא סגור (ניתן במסגרת העבודה?)
סיטואציות חופשיות....2 ...3 ...4 ... תחקיר, ראיונות , תמונות, צילומים הקלטות
חיבור חופשי של הסיטואציות דרך סיפור. חיפוש מכנה משותף – עיקר הדברים. חיפוש חופשי אחר התפתחות עם פואנטה אולי.
העזרות במבנה של תוצאה וסיבה כלומר הנחת יסוד העזרות במבנה של תוצאה וסיבה כלומר הנחת יסוד
.
פרק 6: מונולוג דרמתי. בשונה מתיאור דמות ונוף המונולוג הדרמטי בוקע ממעמקים. מכאב אושמחה, מחוויה אישית. ננסה לחוות לכתוב ולהקליט את המונולוג שלנו או של דמות שאנחנו גרון לצעקתה. היא הדוברת מפינו. לא אנחנו קובעים את סדר יומה. היא המחליטה על פי אופייה ונסיבותיה. ריצ'ארד השלישי בביצוע איאן מקאלן שימו לב לעיבוד הויזואלי המבריק בסרט! ( 1995 ) התסריטנכתב על ידי ריצ'רד לונקריין הבמאי ואיאן מקאלן. העלילה מועתקת מימי הרנסאנס לשנות השלושים . של המאה הקודמת. 1930 לתוך שורות המונולוג מריצ'ארד השלישי התסריטאי- מעבד מכניס שורות מתאימות מהנרי השישילסצנה מול המראה. דיאלוג (דרמתי) הוא דו שיח בין שני מונולוגים. נקליט אלתורים של דו שיח הנובע מהמונולוגים שכתבנו.
תרגילים מוקלטים מונולוגים דיאלוגים
פרק 7 תסכית "רכבת" – דמיון יצירה אימפרוביזציה. תרגיל בכתה. דמיון ויצירה: אפלפלד ילדות sarolta imagenes.pps Unusual Structuers.pps manospintadas.pps פרק 8: תרגיל סיום: א: כיצד ישמע הנושא ברדיו. ב: כיצד יראה אותו נושא בטלוויזיה. ג: כיצד יוצג באופן אינטראקטיבי באינטרנט (מולטימדיה) או עם קהל חי.
נספח https://www.youtube.com/watch?v=jDAvWISO-NA הצדקת
|