קורס שני ינואר-אפריל 2019

 

משחקול  אימון

מטרת התרגילים האלה היא להכיר ולפתח את המנעד הקולי והחוויתי שלנו מלחישה דרך דיבור רגיל איטי או מהיר עד צעקה.

בעיקר ללמוד לבטא את רגשותינו בשינויי נימת קול. מה מסתתר מאחורי המילים שאנחנו אומרים? מהו הסבטקסט?

נרצה לבטא את עצמנו לא באופן טכני, "כאלו" אנחנו מבטאים שמחה צער כעס תסכול  וכו', אלא ננסה תוך כדי תרגול להכיר את החוויה האישית שלנו. מנין מגיח הרגש אולי נעשה זאת דרך אלתור של מצבים שכבר חווינו כמותם בעבר, ואז נעביר את התחושה לטקסט הכתוב. חשוב מאד לשכנע את המאזין בכנות החוויה הרגשית שלנו.

תרגיל שחרור אפשרי הוא להגזים בהגיית המילים להאריך אותן זה גם טוב לפתוח דיקציה. אבל בשום אופן לא נבוא עם התרגול הזה להקלטה !!  אלה רק תרגילי חימום ופתוח.

אם בתרגול אתם נתקפים בפרצי צחוק אל תעצרו תנו לזה לזרום, תיהנו מהחופש.

חשוב לפתח יכולת ביקורת עצמית.

התרגול צריך להיות יומיומי כל פעם כמה דקות כשאתם לבד ולא מפריעים לסביבה. אחרי כמה חודשים תופתעו לגלות שהניסיונות הרצופים האלה הוטמעו בכם עד כדי השפעה על יכולת השליטה שלכם בכלי הדיבור וההבעה וגם בדיקציה.

אני ממליץ בחום לברר לפני ההקלטה את הניקוד המדויק של מילים שיש לנו לגביהן ספק אפילו קל שבקלים . מוטב לבדוק עשרים פעם מאשר לטעות פעם אחת. נא לא לסמוך על חברים "יודעי דבר". היעזרו ביועצים לשוניים המוסמכים לכך וגם, מי שיודע להשתמש, ברב מילים. בשום אופן לא בתוכנות המנקדות טקסטים שלמים. מובן המילה במשפט חשוב, ההקשר. תוכנות ניקוד אינן יודעות לעשות זאת. גם רב מילים מציע כמה וכמה אפשרויות ועלינו לבחור במתאימה לנו.

 

 

הוא תופס את המעיל שלו ויוצא.

 

היא מרימה את ראשה ועיניה אומרות הכל.

 

בחוץ משתוללת סופה נוראה עצים נעקרים ממקומם (נשימה) מכוניות הפוכות ובתים קורסים תחת גלי הים הָאֵימְתָנִיִּים שֶׁמְּצִיפִים את כל רצועת החוף.

 

אני לוחש/ת, הוא לא יכול לשמוע אותי, אבל מבעד לזכוכית הוא רואה שאני מדבר/ת. אם הוא יודע לקרוא שפתיים אני אבוד/ה.

 

בדיבור רגיל כלומר כשאת/ה קרוב/ה אלי אני לא צריך/כה להרים את הקול, את/ה שומע/ת אותי, (ו) מבין/נה.

אבל אם את/ה רחוק/ה מאד ממני ואני רוצה להזהיר אותך מפני סכנה אני חייב/ת לצעוק כדי שתשמע/י:

 

אל תרוץ/צי לשם!  יש שם בור את/ה תיפול/פלי !

 

אני אוהב/ת אותך X     3    

 

בהטעמה מלעילית  

שָׁלוֹם רָב שׁוּבֵךְ, צִפּוֹרָה נֶחְמֶדֶת,
מֵאַרְצוֹת הַחֹם אֶל-חַלּוֹנִי
אֶל קוֹלֵךְ כִּי עָרֵב מַה-נַּפְשִׁי כָלָתָה,
בַּחֹרֶף בְּעָזְבֵךְ מְעוֹנִי.

 

בהטעמה רגילה

אַךְ אִם פַּעַם תִּהְִיִי צוֹחֶקֶת
בִּלְעָדַי בִּמְסִבַּת מְרֵעַיִךְ,
תַּעֲבֹר קִנְאָתִי שׁוֹתֶקֶת
וְתִשְׂרֹף אֶת בֵּיתֵךְ עָלַיִךְ. 

 

סדר המוקלטים/ות:  אלון   אביבית   צילה    נגה    ענבל   שירה  אולגה   תמר   בוזי  שרון   אמיר  אמנון   ליאון  דינה   יואב    נילי  

 

הרחבת המנעד

 

סמדר כהן יועצת לשונית תמצית הפגישה הראשונה

 

הגייה  נוסחות עזר    נֻסְחוֹת/נֻסְחָאוֹת

 

ההיסטוריה של תיאור קולי        2019           הרצאתה של נורית

        

משתף אתכם בתגובתה של מישהי בשם ז'וזפין גוטיירז לאווירה המיוחדת שיוצר צ'ט בייקר בנגינתנו ובשירתו.

 Chet Baker. Sings      https://www.youtube.com/watch?v=GZGys4CH6CE


Josephine Gutierrez
2 years ago

If you ever need to explain to a blind person how it is to see a sunrise, a sunset or a night of clear moon full of stars, just play these songs to that person and she/he will understand perfectly. For certain things, you just need to have a soul.

 

תרגיל הגלויות

 

 

 

 

 

 

תחנת קמח 2 

אנדריו מתאר תחנת קמח 2  

 

שיקולי תיאור במחזה אותלו - ארז דריגס - מקום במה דמויות מיזנסינה התרחשות

תיאור בלי הפרעה ברגישות לקצב ולאווירה

 

תיאור קולי בתרגיל ששלחה סמדר לא רק כתרגיל סגנון והגייה