רדיו-מולטימדיה הר הצופים המחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית ירושלים

 

תיאור קולי קורס שני ינואר-אפריל 2019

אנדריו נספחים

  הקדמה לתיאור קולי מתוך ספרה של Pilar Orero                תיאור קולי בסרטים זרים                                                                                            

משחקול  אימון

מטרת התרגילים האלה היא להכיר ולפתח את המנעד הקולי והחוויתי שלנו מלחישה דרך דיבור רגיל איטי או מהיר עד צעקה.

בעיקר ללמוד לבטא את רגשותינו בשינויי נימת קול. מה מסתתר מאחורי המילים שאנחנו אומרים? מהו הסבטקסט?

נרצה לבטא את עצמנו לא באופן טכני, "כאלו" אנחנו מבטאים שמחה צער כעס תסכול  וכו', אלא ננסה תוך כדי תרגול להכיר את החוויה האישית שלנו. מנין מגיח הרגש אולי נעשה זאת דרך אלתור של מצבים שכבר חווינו כמותם בעבר, ואז נעביר את התחושה לטקסט הכתוב. חשוב מאד לשכנע את המאזין בכנות החוויה הרגשית שלנו.

תרגיל שחרור אפשרי הוא להגזים בהגיית המילים להאריך אותן זה גם טוב לפתוח דיקציה. אבל בשום אופן לא נבוא עם התרגול הזה להקלטה !!  אלה רק תרגילי חימום ופתוח.

אם בתרגול אתם נתקפים בפרצי צחוק אל תעצרו תנו לזה לזרום, תיהנו מהחופש.

חשוב לפתח יכולת ביקורת עצמית.

התרגול צריך להיות יומיומי כל פעם כמה דקות כשאתם לבד ולא מפריעים לסביבה. אחרי כמה חודשים תופתעו לגלות שהניסיונות הרצופים האלה הוטמעו בכם עד כדי השפעה על יכולת השליטה שלכם בכלי הדיבור וההבעה וגם בדיקציה.

אני ממליץ בחום לברר לפני ההקלטה את הניקוד המדויק של מילים שיש לנו לגביהן ספק אפילו קל שבקלים . מוטב לבדוק עשרים פעם מאשר לטעות פעם אחת. נא לא לסמוך על חברים "יודעי דבר". היעזרו ביועצים לשוניים המוסמכים לכך וגם, מי שיודע להשתמש, ברב מילים. בשום אופן לא בתוכנות המנקדות טקסטים שלמים. מובן המילה במשפט חשוב, ההקשר. תוכנות ניקוד אינן יודעות לעשות זאת. גם רב מילים מציע כמה וכמה אפשרויות ועלינו לבחור במתאימה לנו.

 

 

הוא תופס את המעיל שלו ויוצא.

 

היא מרימה את ראשה ועיניה אומרות הכל.

 

בחוץ משתוללת סופה נוראה עצים נעקרים ממקומם (נשימה) מכוניות הפוכות ובתים קורסים תחת גלי הים הָאֵימְתָנִיִּים שֶׁמְּצִיפִים את כל רצועת החוף.

 

אני לוחש/ת, הוא לא יכול לשמוע אותי, אבל מבעד לזכוכית הוא רואה שאני מדבר/ת. אם הוא יודע לקרוא שפתיים אני אבוד/ה.

 

בדיבור רגיל כלומר כשאת/ה קרוב/ה אלי אני לא צריך/כה להרים את הקול, את/ה שומע/ת אותי, (ו) מבין/נה.

אבל אם את/ה רחוק/ה מאד ממני ואני רוצה להזהיר אותך מפני סכנה אני חייב/ת לצעוק כדי שתשמע/י:

 

אל תרוץ/צי לשם!  יש שם בור את/ה תיפול/פלי !

 

אני אוהב/ת אותך X     3    

 

בהטעמה מלעילית  

שָׁלוֹם רָב שׁוּבֵךְ, צִפּוֹרָה נֶחְמֶדֶת,
מֵאַרְצוֹת הַחֹם אֶל-חַלּוֹנִי
אֶל קוֹלֵךְ כִּי עָרֵב מַה-נַּפְשִׁי כָלָתָה,
בַּחֹרֶף בְּעָזְבֵךְ מְעוֹנִי.

 

בהטעמה רגילה

אַךְ אִם פַּעַם תִּהְִיִי צוֹחֶקֶת
בִּלְעָדַי בִּמְסִבַּת מְרֵעַיִךְ,
תַּעֲבֹר קִנְאָתִי שׁוֹתֶקֶת
וְתִשְׂרֹף אֶת בֵּיתֵךְ עָלַיִךְ. 

 

סדר המוקלטים/ות:  אלון   אביבית   צילה    נגה    ענבל   שירה  אולגה   תמר   בוזי  שרון   אמיר  אמנון   ליאון  דינה   יואב    נילי  

 

הרחבת המנעד

 

סמדר כהן יועצת לשונית תמצית הפגישה הראשונה

כללים1              כללים2

הגייה  נוסחות עזר    נֻסְחוֹת/נֻסְחָאוֹת

 

ההיסטוריה של תיאור קולי        2019           סיוע לליקויי ראייה ועיוורים

 

אנדריו  הדרכה

 חווית מגע והכנות      דוגמא לתיאור פרטים לפני ההצגה      אינטונאציה תואר הפועל ובחירת מילים

        

משתף אתכם בתגובתה של מישהי בשם ז'וזפין גוטיירז לאווירה המיוחדת שיוצר צ'ט בייקר בנגינתנו ובשירתו.

 Chet Baker. Sings      https://www.youtube.com/watch?v=GZGys4CH6CE


Josephine Gutierrez
2 years ago

If you ever need to explain to a blind person how it is to see a sunrise, a sunset or a night of clear moon full of stars, just play these songs to that person and she/he will understand perfectly. For certain things, you just need to have a soul.

 

תרגיל הגלויות

 

 

 

 

 

 

תחנת קמח 2 

אנדריו מתאר תחנת קמח 2  

 

שיקולי תיאור במחזה אותלו - ארז דריגס - מקום במה דמויות מיזנסינה התרחשות

תיאור בלי הפרעה ברגישות לקצב ולאווירה

 

תיאור קולי בתרגיל ששלחה סמדר לא רק כתרגיל סגנון והגייה

 

תזכורת לחוויה:

קְלִיט  - קליפ

קטעים קצרצרים מהתרגיל במוזיאון תל אביב בהנחיית ורד גינזבורג

 

אנדריו הולנד הסדנה באולפני רדיו הר הצופים 2019

Andrew 1        Andrew 2    

 

איך הייתם מתארים עכשיו את תמונת הצלם במוזיאון?

  תיאור שאנדריו כתב מתורגם לעברית

כך?

או כך?

 צילה, מה דעתם של שחר, דרור ואחרים?

 

ראובן ברון בן 70:

מדובר בדיוק באותו תיאור.  השאלה צריכה להיות: האם ללוות תיאור קולי במוזיקה ופעלולים. איני מפיק תועלת או מידע מהמוסיקה שברקע. זה גם עלול לעיתים להפריע לשמיעת והבנת התיאור. זה גם עלול לבזבז זמן. אני אישית מעוניין לקבל המידע מהר. אין לי זמן פנוי. צליל ריסוק הכד דווקא מעניין, אך אינו חשוב במיוחד.  תפקידו להעיר את מי שהחל לנמנם במשך התיאור הקולי. הייתי נכנס יותר לניתוח התיאור הקולי, כמו למשל – מהי רצפה ממורקת?

שחר תמיר בן 44

אני יותר אוהב את זאת עם המוזיקה וניפוץ האגרטל בסוף, זה ממש הצחיק אותי...

 איריס ראצבי בת 55

‏אהבתי יותר את הקטע הראשון רק בלי מוסיקה קטע ראשון היה יותר מתואר.

 שבט חזן בת 30 תמלול הודעה קולית ששלחה:

אהבתי יותר את התיאור עם המוסיקה, תיאור קומי יותר נעים באוזן, המוסיקה הבהירה לי שזה הולך לכיוון מצחיק!

והשבירה של הכד הצחיקה אותי מאוד.

 דרור כרמלי כבן 57 לא בחר מה מעדיף זה מה שציין על כל קובץ

 על קובץ כולל מוסיקה ציין

המצורף מכיל מוסיקת רקע המכניסה לאווירת גלריה / מוזיאון. מזהים בקולו של הקריין שהסיטואציה מצחיקה ואז נוסף גם רעש השבירה.

:על קובץ ללא מוסיקה ציין:

סגנון קצת אחר – קשה לי להבדיל. אולי אם יהיה לי הטקסט. לדעתי יש פה יותר מדי עמדת מנגיש: "חווית הצילום המשעשעת"...

 

 

 

 

וגם שפו לך על התעוזה

 

 

 Bernd Benecke

 כללים בסיסיים              קולות וצלילים                 תכנון                   תיאור סובייקטיבי   

המצגת שלו

 

תרגול

נשר נגה       נשר ענת       נשר בנקי

                                                            

  הנמלט שירה       הנמלט בנקי

https://www.youtube.com/watch?v=4LF4I1S9rOo

 

 בלייד אמיר        בלייד בנקי 

 https://www.youtube.com/watch?v=-fu7jN2_2pE

 

ריקוד אביבית       ריקוד אלון           ריקוד בנקי

 

מוטי קטע מהריקוד

נושאים לדיון:

1 . האם התיאור הקצבי על רקע המוסיקה משרת את המטרה?

2 . האם התרחקות והתקרבות למיקרופון מוסיפים לתיאור ההתרחקות של המצלמה

     וההתקרבות של הרקדנית  אלינו?

3 . האם המילה מצלמה מפריעה?

4 . האם תיאור תנועותיה חייב להיות בדיוק נמרץ עם התמונה?

 

 

ארז טודרס

הדגמת הקלטה באולפני DB

ארז המנגיש נועם הבמאי

 

תרגול עם ארז

דינה     אביבית      אלון       ענת      צילה      נוגה      אולגה      תמר

 

שירה ילון חיימוביץ

הנגשה לשונית פישוט סימולטני

חלק 1             חלק 2

מצגת

 

 

אבי שחרון

עדלאידע אבי         משואות אבי

אומנית חול אלון          אומנית חול  אמנון             אומנית חול  אביבה

 לוחמי אש  צילה          לוחמי אש  ליאון                לוחמי אש  אולגה   

 

 

ביקור במוזיאון מגדל דוד         סיור בשער יפו והסביבה

 

תיאור מילולי בסיורים תיירותיים

 

 

"ציור" באומר ובצליל דרכים נוספות

 

 

קישוריות מעניינות:

https://www.kan.org.il/program/?catid=1406&page=2

https://www.youtube.com/watch?v=7-XOHN2BWG4

https://www.clfb.org.il/heb/making_art_accessible/accessible-art/tamuseum/#h1

נעלי הדנובה

 

כך ולא אחרת

דף הסבר שהוצא לאור על ידי השירות לעיוור

כיצד ננהג באדם עיוור ו/או לקוי ראייה?

עודכן על ידי נורית נוי

 

טכנולוגיה

 

מחקר יוסי פרייר

 

מחקר איכותני לירית

 

 תרגול תיאור פינות בעיר העתיקה

 

הקלטות בשידור לאוזניות

אביבית      אולגה     אלון      אמיר     אמנון      בוזי      דינה     יואב      ליאון    

נגה     נילי      ענבל      ענת      צילה     שירה      שרון      תמר 

סיכום מוטי

 

שיקום תפקודי והנגשה מצגת מירי מאיר שטטמן

 

תהליכי עבודה מצגת נופר

 

אמיר תרגילי נשימה ושחרור

 

המספרת שרון אביב

פתיחה        תרגול יציבה חימום כיוונון קול

משחק מילים והטיית סיפור

שרון אביבית נילי     בוזי אמיר       אמנון אמיר 

תבנית סיפור כיפה אדומה 

שעה שנייה ישיבה נינוחה בזוגות סיפור בדקה משוב מסר וכיף

 קישורים לסרטוני טד המזכירים נושאים שהופיעו בסדנה

https://www.youtube.com/watch?v=IAV6eXaS6dk

https://www.youtube.com/watch?v=saXfavo1OQo

https://www.youtube.com/watch?v=GY3u6QuZXEs

http://www.gollem.org/page.asp?id=34&show=slides

איך הופכים כל דבר לסיפור מעניין

 


Mirabai Knight

מזכה את הרבים בתיאור קולי מעולה. שלחה אביבית

Out of Sight 

https://www.youtube.com/watch?v=cQXD6jkv4hQ&feature=youtu.be

 

 

 

 

 

 

 

 ©  The Hebrew University of Jerusalem. All Rights Reserved