הערס הפרחה והאמא הפולניה מאת
לימור שיפמן
האם יש קשר בין מערכון העליות מ"לול" לבין הפנתרים
השחורים? בין יאצק והמהפך של 1977? בין הפולניות
מ"זהו זה" לפוסט-פמיניזם?
התשובה הקצרה לשאלות אלה היא "כן". התשובה הארוכה נחשפת בין דפיו של
ספר זה, הראשון לבחון באופן
שיטתי את ההומור הטלוויזיוני בישראל. הדיון
מתמקד ב"קאנון הקומי" הישראלי -- קבוצה של מערכונים, דמויות
ותוכניות טלוויזיה, שנוצרו בין ראשית שנות השבעים
לשלהי שנות התשעים וצברו עם השנים מעמד תרבותי
מיוחד. הניתוח מתחקה אחר יחסי הגומלין של
ההומור עם ששה שסעי זהות מרכזיים בישראל: העדתי, הלאומי,
המעמדי, הפוליטי, הדתי והמגדרי. העיון
בטקסטים מעלה שבכל צחוק יש יותר משמץ של אמת – התהליכים
החברתיים, הפוליטיים והכלכליים הדרמטיים
שעברה ישראל במהלך שלושה עשורים מהדהדים ומתחדדים
בהומור הטלוויזיוני. בנוסף לכך, שימש ההומור
כחיישן רגיש המזהה תהליכים חברתיים בזמן היווצרותם, ואפילו
תפקד כשחקן בתהליכי שינוי חברתי-פוליטי. הספר חושף
את האיכויות הרב משמעיות של ההומור הטלוויזיוני
הפופולרי, המאפשרות לקרוא אותו כשמרני וחתרני, מאחד
ומפלג בו זמנית. רב משמעיות זו מאפשרת לטקסטים
הקומיים להכיל את שלל הפרדוקסים שהזינו,
וממשיכים להזין, את החברה הישראלית, בלי להכריע ביניהם. היא
מאפשרת להומור גם לשמש כליבה תרבותית המשותפת
לקבוצות שונות ומנוגדות, כאשר כל אחת מהן יכולה
לקרוא אותו בהתאם לצרכיה, ובו זמנית למצוא בו את
הפרשנויות היריבות.
|